Turkkilainen hamam vs. suomalainen sauna
Tänään lauantain kunniaksi (ja selvittyäni aamun vanhempaintapaamisista) päätin palkita itseni menemällä hamamiin. Hamam eli turkkilainen sauna on monelle Turkissa käyneelle varmasti tuttu kokemus, ja osalla taas ei ole hajuakaan mitä hamamissa tapahtuu. Uskoisin, että moni suomalainen tuntisi olonsa varsin kotoisaksi hamamissa: hamamissa ja saunassa on jotakin hyvin samanlaista.
Sana "hammam" on arabiaa ja tarkoittaa kylpylää. Valloittaessaan arabikaupunkeja osmannit omaksuivat kylpyläkulttuurin arabeilta, jotka puolestaan olivat omaksuneet sen roomalaisilta. Konstantinopoli oli Itä-Rooman pääkaupunki ennen osmannivallan aikaa, joten he omaksuivat kreikkalais-roomalaisen arkkitehtuurisen perinteen. Osmanien kylpyläkultuuri olikin yhdistelmä roomalaista thermae-arkkitehtuuria ja arabien kylpyläperinteitä. Roomalaisista ja kreikkalaisista kylpylöistä poiketen osmannien kylpylöihin pääsivät kummatkin sukupuolet.
Hamameissa ei ole varsinaisia ikkunoita, vaan valo tulee pienistä rei'istä kuten kuvassa. Kuva on Severin siskon Siirin ottama. |
Muiden julkisten rakennusten tavoin monet hamameista rakennettiin moskeijoiden läheisyyteen puhdistautumista varten ennen rukouksia. Uskonnollisesti hamamit olivat siis merkittäviä islamilaisen puhtauskäsitteen kannalta. Suurissa kaupungeissa erilaiset taudit olivat suuri ongelma ja hamamit toimivat julkista hygieniaa parantavina laitoksina. Monet aikalaiset lääkärit suosittelevatkin potilailleen erilaisia kylpylähoitoja tautien ennaltaehkäisyyn. Hamamien merkitys väheni 1900-luvulla julkisten vesijohtojen laajentuessa ja ihmisten saadessa juoksevaa vettä kotiinsa, joten nykyisin suurin osa hamameista on lähinnä ylellisyyksiä ja turistinähtävyyksiä.
Yleensä hamamit on yhä jaoteltu tiukasti eri sukupuolille: miehet peseytyvät miesten kanssa, ja heitä pesevät vain miehet, ja naisia taas naiset. Viime talvena toivoin että olisimme voineet mennä Severin kanssa yhdessä hamamiin mutta huomasin sen olevan hyvin kallista ja mahdollista lähinnä hotelleissa.
Ikärajaa hamameissa ei ole, ja kaiken ikäiset ihmiset ovatkin edustettuina: pienimmät vauvat nauttivat vedellä leikkimisellä, nuoret tulevat yleensä pareittain tai pienessä ryhmässä ja vanhat peseytyvät kaikessa rauhassa. "Kaikessa rauhassa" onkin avainsana onnistuneeseen hamam-elämykseen: kuten saunaan, hamamiinkaan ei pidä mennä kiireessä, vaan pysähtyen, rentoutuen ja nauttien. Hamamissa saattaa mennä huomaamatta monta tuntia.
Turkissa on hyvä valikoima erilaisia saippuoita ja suihkusaippuoita, jotka oikein houkuttelevat hamamiin. Tämä saippuakauppa Kadiköyssä on kuin karkkikauppa. |
Viime talvena hurahdin kultaisessa sarvessa sijaitsevaan Cemberlitas Hamamiin - vaikka se onkin hiukan enemmän kategoriaa turistien kylpylä kuin turkkilaisten pesupaikka, on paikassa jotakin vetoavaa, ehkä sen kunnioitettavan iän vuoksi: Cemberlitas Hamam on rakennettu vuonna 1584. Paikka ei vetoa vähiten siksi, että viime talvena, ulkona sataessa lunta, jäin hetkeksi yksin pesijänaisen kanssa peseytymistilaan, ja nainen alkoi laulaa vanhoja turkkilaisia lauluja. Hetki oli maaginen - tuossa paikassa niin monet naiset ovat laulaneet samoja lauluja jo niin monia, monia vuosia. Suurkaupungin sydämessä hetken ajan tunsin aivan käsittämättömän suurta rauhaa ja jotakin taianomaista.
Hamamit ovat yleensä ulkoapäin varsin vaatimattoman näköisiä, mutta sisältä kauniita ja koristeellisia. Perinteiset turkkilaiset mosaiikit ovat lumoavia. |
Hämmentävin osa hamamissa käyntiä on itse peseytymisoperaatio. Joissakin paikoissa koko operaatio aloitetaan lyhyellä, kymmenisen minuuttia kestävällä saunomisella. Antalyassa minä ja suomalainen ystäväni opimme kantapään kautta, ettei suomalaisvalmisteiselle kiukaalle kuitenkaan saa heittää vettä tai tulee huutoa ja varoituksia sähköiskuista.
Seuraavaksi joko saunomisen jälkeen peseytyjät lämmittelevät istumalla lämpimillä kaakeleilla ja valelemalla itseään lämpimällä vedellä (joka on yllättävän rentouttavaa!), ja sitten alkaakin jännittävin osuus.
Seuraavat kolme kuvaa ovat Cemberlitas Hamamin kotisivuilta, sillä yllättäen hamamissa ei saa kuvata. Kuvan nainen marinointihommissa, valmistautumassa pesuun. (c)Cemberlitas hamam |
Pesuhuone on täynnä kuvassa näkyviä lavuaareja, joiden yllä on kaksi hanaa - kuuma ja kylmä. Siinä saa sitten sydämensä kyllyydestä lotrata metallikulhon avulla. (c)Cemberlitas hamam |
Keskellä pesuhuonetta on lämmitetty kivialusta, jonka päällä voi loikoilla ja jonka päällä itse pesuprosessi tapahtuu. (c)Cemberlitas hamam |
Kymmenisen minuuttia-vartin kestävässä pesussa ei voi välttyä fyysiseltä läheisyydeltä pesijän kanssa, sillä he kuorivat ja pesevät arastelematta myös esimerkiksi kankut ja rinnat. Makuulla ollessa kun pesijänainen haluaa sinun kääntyvän mahallesi tai selällesi, sen merkiksi hän taputtaa pyllyäsi - omien kokemusteni mukaan tämä taputus voi olla mitä tahansa kevyen kosketuksen ja reippaan läimäytyksen väliltä. Pesun jälkeen olo on kuitenkin autuas ja puhdas, ja toisen ihmisen tekemän pesun jälkeen voi yllättäen kokea samaa tunnetta kuin aivan pienenä kylvyn jälkeen.
Pesuvehkeitä hamamiin. Liila ja pinkki pussukka ovat pesukintaita saippuointiin. |
1) alastomuus ja 2) pesijänaisten/-miesten töykeys.
On ymmärrettävää, että häveliäämmistä kulttuureista tuleville huone täynnä lähes alastomia ihmisiä valelemassa itseään vedellä, voi olla hyvinkin hämmentävää. Suomalaisille saunojille vaatteiden heittäminen nurkkaan ei onneksi ole juttu eikä mikään.
Pesijänaisten tai -miesten töykeyttä taas ei kannata ottaa henkilökohtaisesti. Jotenkin se näyttää vain kuuluvan asiaan - ehkäpä ettei kukaan asiakkaista vain koe oloaan ahdistelluksi liian ystävällisen pesijän vuoksi? Tai ehkäpä pesijät ovat vain väsyneitä epäilemättä aivan liian pitkiin työpäiviinsä puolialasti, epäergonomisissa asennoissa kuumassa huoneessa.
En todennäköisesti tunnistaisi pesijänaistani vaatteet päällä kadulla. Sattuiko kuvaan yksi heistä shoppailemassa saippuaa? |
0 kommenttia:
Lähetä kommentti
Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]
<< Etusivu