Ennen matkaa: Purjeiden nosto!
Hagia Sofian portailla 2012. |
Olen 23-vuotias historian opiskelija Tampereelta. Minua on aina
kiinnostanut erityisesti eri maiden historia, sekä vieraat
kulttuurit. Suuri rooli tässä on luultavasti perheeni ehkä
suurimmasta intohimosta, eli matkailusta. Meillä ei ikinä ollut
kesämökkiä, kaikki lomat vietettiin ulkomailla. Ensimmäinen
ulkomaanmatkani sijoittuikin juuri Turkkiin ollessani 3-vuotias.
Muistan noilta matkoilta erityisesti Välimeren avaran ja puhtaan
meren. Kävimme myös usein katsomassa antiikin kreikkalaisten jättämiä raunioita. Äiti luki meille tarinoita antiikin mytologiaa sisältävästä kirjasta. Meidät myös ehdollistettiin välimeren moninaiseen ruokakulttuuriin.
Severi 5v tutustumassa kansainväliseen ruokakulttuuriin. |
Lähden ”ikuiseen kaupunkiin” tyttöystäväni kanssa. Hän
valmistui juuri keväällä kasvatustieteiden kandidaatiksi ja lähtee
Istanbuliin töihin yksityiseen päiväkotiin, jossa hän toimii
opettajana 2-3-vuotiaille. Hänellä on omia vahvoja kokemuksia
Turkista lähivuosilta: hän oli vaihto-opiskelemassa Antalyassa
kolme vuotta sitten. Tyttöystäväni tuttavien kautta saimme asunnon
Istanbulista läheltä Taksimin aukiota. Asunto on opiskelijoiden
käytössä oleva kommuuni, jossa asuu meidän lisäksemme 5-6 muuta
henkeä. Meille kuuluu kaksi huonetta ja parveke. Asukkaat, joihin
olemme olleet yhteydessä ovat kehuneet kämppäämme parhaaksi
kommuunissa. Muuttoamme helpottaa huomattavasti se, että toisella
meistä on käytännön kokemusta asumisesta Turkissa. Olen myös
onnellinen, että voin matkustaa niinkin aikaansaavan, älykkään ja
neuvokkaan ihmisen kanssa, kuin tyttöystäväni on.
Saara ja Seeri kesästä nauttimassa. |
Kesä on kulunut töissä ja matkan valmisteluissa. Toki olen myös nauttinut harvinaisista hellepäivistä ja ehtinyt myös polttaa itseni kertaalleen. Turkkiin on
pitänyt hankkia oleskeluluvat, opiskeluja varten on pitänyt
täytellä lappuja, passi on uusittu, vakuutus hommattu ja muutto
tehty omasta kämpästä tyttöystävän luokse. Muutto oli omalla
laillaan hyvin vapauttavaa antaessani vanhoja huonekalujani ja muita
tavaroita eteenpäin ja luopuessani asunnostani. Olo keveni
huomattavasti. Huomasin, että vaikka minulla ei olekaan paljon
omaisuutta, niin suuri osa siitäkin on minulle loppujen lopuksi
merkityksetöntä. Miksi minä kannan mukanani esineitä, joille luon
keinotekoisesti merkityksiä? Asunnosta ja tavaroista luopuminen on
minulle ankkurin nosto, nyt olen vapaa lähtemään!
Miksi Turkki?
Miksi Turkki?
Vaihto-opiskeluvuosi tuntui jo opintojen alkaessa itsestään
selvyydeltä. Opinnoissani olen erikoistunut Lähi-idän historiaan,
jonka vuoksi Turkki oli tarjolla olevista maista luonnollinen valinta.
Lähi-idän historiassa kiinnostavaa ei ole ainoastaan alueen
kulttuurillinen rikkaus, vaan myös alueen merkitys historiallisesti:
sitä voidaan pitää läntisiksi miellettyjen välimeren
sivilisaatioiden kehtona. Se on yhä merkittävä alue maailman poliittisille ja talouellisille tapahtumille.
Historian tuntemus tuo nykyhetkenä tapahtuvat asiat osaksi laajempaa
kontekstia. Historiallinen näkökulma voi avata yhteisön tai
yksilön identiteettiä. Koska ihmiset, yhteisöt ja kulttuurit ovat
jatkuvassa muutoksen tilassa, historian tutkimus voidaan nähdä
”vieraan kulttuurin tutkimuksena”. Historialla on merkittävä
rooli identiteettien rakentamisessa, erityisesti kansallisvaltioissa,
joissa valtion yhtenäisyys perustuu kansallisen narratiivin kautta
luotuun ”yhteiseen” historiaan. Kuitenkin ihmisten kohtalot eri
puolilta maailmaa yhteydessä erilaisten epäsuorien siteiden, kuten
maailmankaupan kautta. Nykypäivänä ihmiskunnan keskinäinen
vuorovaikutus on yhä ilmeisempää, jonka vuoksi eri alueiden
historian tuntemus on yhä merkittävämpää. Globaalit
muuttoliikkeet tuovat ihmisiä eri alueilta toisille ja mukanaan he
vievät myös omaa taustaansa, historiaansa.
Tampereen yliopiston opiskelijana minua kiinnostaa erityisesti
yhteiskunnallinen historia: yhteiskuntien rakenteiden ja identiteetin
kehitys. Yhteiskunnallisesta historiasta, kuten hallinnon
muodostumisesta voidaan löytää tiettyjä kaavoja. Esimerkiksi
konkistadorien saavuttua uuteen maailmaan hämmästyttävää ei
ollut ”intiaanien” erikoiset tavat ja uskonnot, vaan heidän
yhteiskuntarakenteensa, joka muistutti hyvin paljon Eurooppalaisia
yhteiskuntia: Oli kuninkaita, aatelistoa, kuvernöörejä, kaupunkeja
ja maaseutua. Tämä kertoo paljon inhimillisyydestä, ihmisen
toiminnasta lajina. Mielestäni historia tulisikin nähdä ihmislajin
tutkimuksena, eikä niinkään erilaisten narratiivien luomisena.
Turkki on historian opiskelijalle rikkauden sarvi: Turkin aluetta
ovat asuttaneet lukuisat sivilisaatiot heeteistä roomalaisiin ja
osmaneihin. Istanbul kuvastaa hyvin tätä kaupunkina: se on useiden
eri kulttuureja, etnisiä ryhmiä ja uskontoja edustavien ihmisten
jakama metropoli. Historialliset kerrostumat näkyvät antiikin
aikaisista roomalaisten ja kreikkalaisten rakennuksista moderneihin
pilvenpiirtäjiin.
Kiinnostavaa Istanbulissa on myös se, miten se on ”idän ja lännen
välissä”. Siinä on paljon keskieurooppalaisia piirteitä
arkkitehtuurissa, vaikka erityisesti Kultaiselta sarvelta avartuvaa
maisemaa hallitsevatkin osmanien rakennuttamat moskeijat. Tämä
kuvastaa myös ehkä odotuksiani matkalta: toisaalta jotain tuttua,
toisaalta haluan oppia, nähdä ja kokea myös uusia asioita.
Tunnisteet: Istanbul, matkailu, opiskelu ulkomailla, Suomi, Turkki, työskentely ulkomailla
0 kommenttia:
Lähetä kommentti
Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]
<< Etusivu